- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First test: Nissan Micra

Ny Micra med maskulin pondus


Af Søren Clauding – 4. september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan er en af verdens mest succesrige bilproducenter og ikke mindst i Danmark går det rigtig godt. Det sidste år har mærket øget markedsandelen med 39 procent til 3,6 procent og målet er, at man inden maj næste år rammer de 4 procent.

 

En medvirkende faktor er den nye Nissan Micra, som fra midten af september kan købes hos de danske forhandlere.

 

Hel ny front

Der er ikke tale om en radikal fornyelse. Ikke teknisk, i hvert fald, men visuelt har Nissan udskiftet hele frontdesignet fra forruden og fremefter. Målet har været, at nedtone det lidt nuttede look, som erfaringsmæssigt har appelleret mest til dele af det kvindelige publikum.

 

Nu skal Nissan Micra også kunne købes af mænd – og det er helt klart, at den med den nye front og nye hjul samt en kæk lille spoiler på bagklappen har fået langt mere maskulin pondus. Også bag kofangeren er ny.


Klik på billedet og se det større.


Indvendig overhaling 

Interiøret har ligeledes fået en overhaling med et mere maskulint snit. Forkromninger, pianolak og forskellige detaljer, som er strammet op, underbygger den ydre form, men det er ikke hér, den store forskel er at se.


Klik på billedet og se det større.


Bilen kører ikke anderledes end forgængeren, motorerne er også de samme, og dermed er der altså tale om gennemprøvet teknologi, baseret på den velroterende 3-cylindrede diselmotor, der yder 80 hestekræfter, og hvis man slipper 20.000 kroner mere, kan præstere op til 98 heste.


Klik på billedet og se det større.


En smule dyrere

Prisniveauet for den kraftigt faceliftede Nissan Micra ligger en anelse over forgængeren, men kun en anelse. Den allerbilligste variant koster 107.000 mod forgængerens listepris på 105.000. Dermed er den blandt de allermest prisattraktive biler i de såkaldte B-segment, altså størrelsen lige over de allermindste biler.

 

Google send to car

Nissan har udviklet kraftigt på de elektroniske løsninger i bilen og den danske importør forventer, at især det omfattende udstyr er en vigtig købsparameter.

 

På de mere veludrustede udstyrsvarianter vil man bl.a. kunne få indbygget dansktalende navigation og anvende ”Google send to car”, hvor man f.eks. på sin computer i ro og mag kan definere destination og kørerute og overføre informationerne til bilens navigation, så den mere eller mindre er køreklar, når man drejer på tændingsnøglen.


Link til importøren

Klik på billederne og se dem større

 

Klik på billederne og se dem større

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt